Systeemontwikkeling 5 havo

Eerste versie ergens in 2002 | Laatste versie 10-10-2015

stap 1: Kies een opdracht. Je kunt in schooljaar 2015-2016 uit deze opdrachten kiezen. Als je hier echt niets iets bij vindt, staan er op de pagina's met programmeeropdrachten (zie de 5 pagina's met in de titel het woorden PROGRAMMEREN) honderden andere ideeën. Die zijn niet allemaal geschikt, maar in overleg met je docent vind je vast iets leuks dat te haalbaar is.

stap 2: Schrijf een productbeschrijving en stel minimaal tien functie-eisen op voor jouw programma. In dit bestand vind je het formulier om de functieeisen in uit te werken (voor SEW3). In dit bestand vind je criteria voor de beoordeling van de code.

Bovendien staat hier in beschreven hoe je eindopdracht beoordeeld wordt.

stap 3: maak tekeningen van de schermen die je gaat maken. Dat mag gewoon met potlood, lineaal en gum. Als je liever met een tekenprogramma werkt is dat natuurlijk ook goed.

stap 4: Maak een prototype van het programma (alleen de vensters met zichtbare objecten als knoppen, labels etc.) met form.show opdrachten kun je vensters zichtbaar maken vanuit het hoofdvenster.

stap 5: Maak een ontwerp voor de datastructuur van jouw programma. Geef de regels waarmee variabelen (VAR) en eventueel types (TYPE) declareert.

stap 6: Bedenk welke routines je nodig hebt om je programma te laten werken.

stap 7: Werk je plan uit tot een werkend programma

stap 8: Maak een miniwebsite over je programma. Deze zet je op de CD die je tijdens het mondeling in SEW3 inlevert samen met een afdruk op papier van je programmacode.